A star is born

Productiejaar: 
2018
Categorie: 
Langspeelfilm
Releasedatum: 
03/10/2018
Verdeler: 
Warner Bros
Speelduur: 
135 minuten
Filmgenre: 
Drama
Muziek
Romantiek
Regisseur: 
Bradley Cooper
Producent: 
Bradley Cooper
Jon Peters
Todd Phillips
Lynette Howell Taylor
Bill Gerber
Director of Photography: 
Matthew Libatique
Uitvoerend Producent: 
Ravi Mehta
Basil Iwanyk
Nija Kuykendall
Sue Kroll
Michael Rapino
Heather Parry
Scenarist: 
Bradley Cooper
Eric Roth
Will Fetters
Beeldmonteur: 
Jay Cassidy
Productie Ontwerper: 
Karen Murphy
Kostuumontwerper: 
Erin Benach
Bradley Cooper
/  
Jack
Lady Gaga
/  
Ally
Andrew Dice Clay
/  
Lorenzo
Dave Chappelle
/  
George 'Noodles' Stone
Sam Elliott
/  
Bobby
Anthony Ramos
/  
Ramon
Rafi Gavron
/  
Rez Gavron
Lukas Nelson
/  
Gitarist

“A Star Is Born” in de jaren dertig, “A Star Is Born” in de jaren vijftig, “A Star Is Born” in de jaren zeventig, “A Star Is Born” in de jaren tweeduizend en tien. Ergens in de jaren negentig heeft een Warner executive duidelijk een kans gemist om groen licht te geven voor “A Star Is Born”. Om de twintig jaar een eigentijdse versie over de valkuilen van de showbusiness, het had gekund. Maar misschien is het niet slecht dat we er in het Vengaboysdecennium aan zijn ontsnapt. De meest recente versie weet immers ook niet echt te overtuigen. Op zich ligt dat niet zozeer aan de scenarionaden, maar eerder aan de bij tijd en wijlen fletse manier waarop Bradley Cooper in zijn regiedebuut alles aan elkaar probeert te stikken.

“A Star Is Born 4.0” speelt zich integraal af in de hedendaagse muziekscene. Gelardeerd met een stevige vleug Springsteeniaanse rock, en gegarneerd met plastieken Grammy Award-muziek die op hitradio’s wordt platgedraaid. Niet voor iedereen wat wils, maar toch al voor twee verschillende groepen muziekliefhebbers. Jackson Maine (Cooper) is de stadionrockdude van dienst, zijn hart en ziel spuiend met stoere rocksongs en integere ballades. Jackson ontdekt De zangtalenten van Ally (Lady Gaga) tijdens een nachtelijk barbezoek, en de singer-songwritester in spe mag zo goed als onmiddellijk mee op zijn tour. Die visibiliteit zorgt er voor dat Ally al snel haar eigen hitparadeweg kan gaan als ze onder de vleugels wordt genomen van een manager/platenbons die op haar succes wil inspelen en meteen ook haar volledige persona naar zijn hand zet. Niet naar de zin van Jackson, met wie ze intussen amoureus is vervlochten.

“A Star Is Born” gaat zowel over de opkomst als het verval van roem. Jackson is zwaar aan de drank en suïcidaal, Ally geniet met volle teugen van haar sterrenstatus. Een dramatisch einde lijkt onafwendbaar - en is dat ook - al is dramatisch misschien een iets te zware omschrijving voor een film die inhoudelijk nauwelijks diep graaft. Elke confrontatie en elk vleugje hartzeer wordt vlak geserveerd. Jackson/Cooper die nog steeds afziet door de dood van zijn moeder en daardoor voor de drank koos? Kan wel zijn, maar je gaat het als kijker niet voelen. Ally die ondanks haar eigen succes haar zwalpende echtgenoot wil blijven steunen? Vast wel, maar de vonken geraken niet in de zaal. En tijdens de echtelijke ruzies is het ook al gapen geblazen. Cooper vertelt het verhaal netjes en duidelijk, maar in plaats van hartsnaren te doorboren weet hij niet eens zijn bakbodem ordentelijk in te smeren.

Wat Cooper wel goed doet: zijn eigen persona als acteur uitmelken. Telkens zijn personage in beeld verschijnt, focust hij op de ruige cowboylooks en bijhorende machoattitude, zelfs als hij diep in de put behoort te zitten. Rauwe door het leven getekende stem inclusief. Ook Lady Gaga - Stefani Germanotti voor de intimi en identiteitskaartencontroleurs - krijgt van Cooper een stevige acteerduw in de rug. Doordat haar personage nergens diepgang heeft, is het echter niet evident om echt wild te zijn van haar vertolking.

Te veel volgens het boekje, te weinig uit het hart: dat is het verdict waar “A Star Is Born” het anno 2018 moet mee doen. Cooper kwam trouwens pas in 2016 aan boord als regisseur, nadat aanvankelijk Clint Eastwood de remake voor zijn rekening wou nemen met Beyoncé in de hoofdrol. Maar haar zwangerschap stak daar een stokje voor. Muzikale stokjes zijn er dan weer van Lukas Nelson & Promise Of The Real, een band waarvan de leadzanger heel wat songs voor de soundtrack schreef en die tijdens de podiumscènes figureert als Coopers begeleidingsgroep. Voor wie een agenda met muzikale triviatidbitjes bijhoudt: die Lukas is zowaar de zoon van good old Willie Nelson.

Alex De Rouck