Mother !

Categorie: 
Langspeelfilm
Productiejaar: 
2017
Releasedatum: 
13/09/2017
Filmgenre: 
Drama
Speelfilm
Thriller
Speelduur: 
121 minuten
Verdeler: 
Sony Pictures Releasing
Regisseur: 
Darren Aronofsky
Producent: 
Scott Franklin
Ari Handel
Jennifer Lawrence
/  
Moeder
Javier Bardem
/  
Hem
Michelle Pfeiffer
/  
Vrouw
/  
Man
Domhnall Gleeson
/  
Oudste zoon
Brian Gleeeson
/  
Jongere broer
Kristen Wiig
/  
Herald
Jovan Adepo
Stephen McHattie

Darren Aronofsky is misschien wel de meest tegendraadse independentregisseur die Amerika momenteel rijk is. Zijn bizar debuut “Pi” zat te diep in de experimentele ondergrond om onmiddellijk potten te breken, maar het leverde hem een zwart-witvergelijking op met David Lynch’ “Eraserhead”. Met het drugsdrama “Requiem For A Dream” bereikte hij al meteen een groter publiek, en dat probeerde hij daarna terug van zich te alieneren met de filosofische levensboomparabel “The Fountain”. Waarop hij vriend, vijand en Mickey Rourke verraste met het toegankelijke (én meesterlijke) “The Wrestler”. Met de psychologische balletthriller “Black Swan” hielp Aronofsky daarna Nathalie Portman aan een Oscar, vooraleer zijn hand te overspelen met het kakofonische genesisdrama “Noah”. Behalve bij de Amerikaanse bijbelgemeenschap dan, die er mee voor zorgde dat de zondvloedelegie in Amerika meer dan honderd miljoen dollar bij elkaar wist te schrapen.

Waarom deze openingsparagraaf met Aronofsky’s oeuvre in een notendop? Omdat elk van de aangehaalde titels op de een of andere manier terug te vinden is in ’s mans nieuwste freaky freak-epistel “Mother!” Een film die sfeermatig trouwens ook de placenta van Polanski’s “Rosemary’s Baby” oplikt en in bekoring wordt geleid door het stigma van Lars Von Triers “Antichrist”. Aronofsky zelf haalt dan weer Luis Bunuel aan als inspiratiebron voor wat hij zelf een “droomnarratie die je vooral moet ondergaan en niet moet proberen om te analyseren” noemt. Een mooie pr-omschrijving voor wat in de eerste plaats een mindfuck voor gevorderden en/of doordouwers is.

Synopsis in vijf en anderhalve lijn: de frêle Jennifer Lawrence leidt samen met echtgenoot Javier Bardem een rustig leven in een afgelegen landhuis. Hij is een dichter die over zijn hoogtepunt heen is, maar zich wel laat charmeren door de komst van een fan (Ed Harris). Een ongenode gast waar Lawrence niet veel moet van hebben, zeker niet als later ook nog diens roofdiervrouw (Michelle Pfeiffer) en twee kibbelende zonen opduiken. Wat allemaal nog niets is vergeleken met de rest van de ongenode gasten die het huis binnenvallen en de mentale gezondheid van Lawrence serieus ondermijnen.

De kans dat die van jou dezelfde weg opgaat, is trouwens groot. Want Aronofsky verklaart bewust niets als hij zijn wilde en invasieve beelden in het rond strooit. Iedereen mag naar eigen believen interpreteren, maar dat er een grote dosis oude en nieuwe testamentkunde in de mix is gegooid, is wiedes. Daarnaast kan je het ook nog zien als een allegorie over het moederschap, een kil-laconieke beschouwing van het creatieproces, een uithaal naar alles wat momenteel mis is met de wereld en god en de duivel weten wat nog allemaal. “‘Mother!” is een film die je ofwel zal absorberen of die je koud en afstandelijk door de afvoerput zal willen duwen. Een tussenweg is er niet. Wie gewoon de moederzaal binnenvalt omdat ‘het een film is met Jennifer Lawrence’ mag zich alvast voorbereiden op een heel koude kermis.

Puur vanuit cinefiel standpunt is er uiteraard geen enkele valabele reden om de sprong niet te wagen. Dit is immers een fascinerend werk van een cineast die erin geslaagd is om major studio’s over de grens te trekken om te investeren in projecten die zeven straten, negen bochten en acht universums verwijderd zijn van de gebruikelijke popcornepistels. Daarvoor alleen al verdient Aronofsky applaus. Voor de cineast was het maken van “Mother!” trouwens ook een trip. Hij schreef de eerste draft van het scenario op amper vijf dagen tijdens een writers’ block terwijl hij op een ander script aan het wroeten was. Door Jennifer Lawrence te strikken voor de hoofdrol, vond hij Paramount alvast bereid om dertig miljoen op te hoesten voor deze apocalyptische en megalomanie karakter- annex horrorstudie. Veel plezier ermee. En leg het achterafpilletje maar al klaar.

Alex De Rouck