Kong : Skull Island - 3D

Categorie: 
Langspeelfilm
Productiejaar: 
2017
Releasedatum: 
08/03/2017
Filmgenre: 
Actie
Avontuur
Speelduur: 
118 minuten
Verdeler: 
Warner Bros
Regisseur: 
Jordon Vogt-Roberts
Producent: 
Thomas Tull
Mary Parent
Jon Jashni
Alex Garcia
Director of Photography: 
Larry Fong
Uitvoerend Producent: 
Eric McLeod
Scenarist: 
Dan Gilroy
Max Borenstein
Derek Connolly
Beeldmonteur: 
Richard Pearson
Productie Ontwerper: 
Stefan Dechant
Kostuumontwerper: 
Mary Fogt
Componist: 
Henry Jackman
Tom Hiddleston
/  
James Conrad
/  
Preston Packard
/  
Bill Randa
Brie Larson
/  
Mason Weaver
Jing Tian
/  
San
John C. Reilly
/  
Hank Marlow
Toby Kebbell
/  
Jack Chapman
John Ortiz
/  
Victor Nieves
Corey Hawkins
/  
Houston Brooks
Jason Mitchell
/  
Mills
Shea Whigham
/  
Cole
Thomas Mann
/  
Slivko
Eugene Cordero
/  
Reles
Terry Notary

Bill Randa (John Goodman) is een wetenschapper die samen met zijn Landsat collega’s laaiend enthousiast is over een nieuw project.  En daarvoor terug langs moet gaan bij een Senator om de nodige centen los te weken van de overheid.  Die voelt er aanvankelijk niet veel voor maar na wat aandringen geeft hij toch groen licht.  Het lijstje met mogelijke vondsten op het eiland waar Randa zijn expeditie wil op richten trok de politicus over de streep en in sneltrein-tempo kan Randa zijn team samenstellen om de nieuwe uitdaging aan te gaan. Inbegrepen een escorte van gewapende troepen die hem en zijn team op een veilige manier moet droppen op het eiland waar het hem allemaal om te doen is en zich ergens in de Stille Oceaan bevindt.

We schrijven 1973.  Net op het moment dat de Amerikaanse troepen zich voorbereiden om zich massaal te trekken uit de Viëtnam-oorlog krijgt Preston Packard (Samuel Jackson, altijd welkom in dit soort films) een voor hem bijzonder telefoontje.  Resultaat : géén terugkeer naar de States voorlopig maar een nieuw avontuur, allicht minder spannend en gewelddadig dan de strijd die hij en zijn team  met de Vietcong uitvochten maar toch… welkom als alternatief voor de luie zetel en het leven van de gewone Amerikaan(se soldaat) die na een oorlog statistisch bekeken een grote kans heeft om uit te monden in een toestand van PTSS.

Even lijkt het er op dat het team wetenschappers, soldaten én tracker James Conrad (Tom Hiddleston) zal moeten afzien van hun plannen wanneer op weg naar het eiland bijzonder dreigende onweerswolken aan de hemel verschijnen maar het is op zo’n moment dat Leger-bevelhebber Packard doet waar hij is voor opgeleid en iedereen over de streep en meteen ook door de wolken trekt.  De wetenschappers zijn het eerst aan zet nog voor de eerste helikopter landt op het eiland : er wordt een soort van seimische bommen gedropt wat  onmiddellijk wetenschappelijk relevante resultaten én interessante data wat betreft de plaatselijke ondergrond oplevert.  Alleen maakt men er meteen ook de belangrijkste bewoner van het eiland mee wakker : Kong, een reuzenaap die zich in een eerste confrontatie met de menselijke, ongewenste bezoekers ook van zijn sterkste kant laat zien.  Maar ook van zijn meest gewelddadige wanneer de troepen van Packard het vuur openen.  De afloop is dramatisch en leidt tot enorme verliezen aan menselijke kant.  Kong is niet alleen te sterk voor Packard en Co, Kong is ook koning.  King.  King Kong.

Wie bij of na het zien van “Kong – Skull Island” denkt aan de “Godzilla” remake uit 2014 kan de verklaring hiervoor vinden in het feit dat drie van de vier producenten van deze nieuwste Kong-film dezelfde zijn als bij de “Godzilla”-remake van drie jaar geleden.  Wél verrassend voor deze nieuwe Kong-prent is de naam van de regisseur : Jordan Vogt-Roberts.  Hij maakte in 2013 de komedie “The Kings of Summer” met niet eens een grote naam onder de cast members en is met deze prent pas aan zijn tweede film toe (!).  Dat hij met “Kong – Skull Island” bijna tot een viersterrenresultaat komt is niet alleen zijn verdienste maar ook die van de de getalenteerde crew die hem omringde.  Zo bewees cameraman Larry Fong eerder al zijn kunnen in “Batman V Superman : Dawn of Justice”, deed productie-ontwerper Stefan Dechant ook al zijn ding voor “Avatar” terwijl Richard Pearson met films als “United 93” en “The Bourne Supremacy” als beeldmonteur zijn stempel had gedrukt op het eindresultaat.

“Kong – Skull Island” werd opgenomen gedurende zes maand op prachtige locaties zoals daar zijn Oahu, Hawaï, de Australische Goudkust en Vietnam.  Een betere achtergrond voor een Kong-film kan een filmmaker zich niet voorstellen.  Een betere omgeving en ondersteuning dan die van Industrial Light & Magic ook al niet : 300 man onder leiding van Visual Effects Supervisor Stephen Rosenbaum (“Avatar”) en Visual Effects Supervivor Jeff White (“The Avengers) werkten maar liefst anderhalf jaar aan de film waarvan acht maand aan de creatie van de nieuwe Kong.  Inbegrepen de 19.000.000 – negentien miljoen, jawel – haartjes van het monster.  Voor het geluid greep men terug naar de techniek die Murray Spivak had aangewend voor de Kong-film uit 1933 : sound editor/sound designer Al Nelson gebruikte voor “Kong – Skull Island” naar Spivak’s voorbeeld ook het gebrul van een leeuw en een tijger als basis voor het geluid dat Kong voortbrengt in de film en trok hiervoor naar het National Zoological Park in Washington en Disney’s Animal Kingdom in Orland/Florida.  Geluiden van gorilla’s en apen waren Nelson’s keuze als extra aanvulling om tot het definitieve Kong-geluid in de film te komen.  En dat men heel veel aandacht besteedde aan het geluid bewijst ook dit : het zo kenmerkende geluid van de Huey helikopters die tijdens de Vietnam-oorlog werden gebruikt werd niet gewoon benaderd in deze film, het was gewoon het geluid van een Huey dank zij het ‘Vietnam Helicopters Museum’ in Concord/Californië die de makers tijdelijk de beschikking over zo’n helikopter gaf.  Oog (én oor) en zin voor detail heet zoiets.

“Kong – Skull Island” is weer zo’n film waar je best zo weinig mogelijk van af weet wanneer je je met hoge verwachtingen neervleit in de bioscoopzetel.  Precies daarom ook was de trailer absoluut spoiler-proof en gaf die net genoeg prijs om je nieuwsgierigheid te prikkelen en de verdeler/Studio te verzekeren dat ook jij een kaartje voor deze sterke avonturen-/actiefilm zou kopen.  Anders geformuleerd : er valt in “Kong – Skull Island” heel wat meer te beleven dan de strijd tussen mens(heid) en aap.  Om begrijpelijke spoiler-redenen blijven we in de tekst die volgt dus soms wel wat op de vlakte, kwestie van niet alle Skull Island-geheimen of beter nog – verrassingen - nog voor je de film ziet, te onthullen.  En voor we het vergeten : blijf zitten tot het absolute einde van de film !  In ons geval bleven we met uitzondering van twee Filmfreak-lezers nog helemaal alleen over in de daarvoor nochtans goed gevulde bioscoopzaal…

Wat buiten kijf staat is dat men hier nog maar eens alle special effects-registers opentrekt.  Er verschijnen nogal wat creaturen ten tonele op een imposante, indrukwekkende manier.  Dat is één ding.  De gevechten is een tweede belangrijk element.  Ook die munten uit in realisme.  Op geen enkel moment is er een beweging, een reactie, een uithaal van wie of wat dan ook die ervoor zorgt dat je de wenkbrauwen fronst omdat die niet goed of niet natuurlijk zou overkomen.  Nochtans heeft men het zich op vlak van scenario niet makkelijk gemaakt, er is water, er is vuur, er is… enfin, je merkt het zelf wel…

Vogt-Roberts’ idee om de film in de jaren ’70 te situeren zorgde ook voor nogal wat voordelen en mogelijkheden en daar is de soundtrack één van.  Jefferson Airplane, The Hollies, Black Sabbath, Creedence Clearwater Revival, The Stooges, echt za-li-ge muziek…  Het deed ons even terugdenken aan “Tour of Duty” van lang geleden.

Ook Samuel L. Jackson voldoet alweer aan onze verwachtingen alhoewel we liever wat meer one liners in het scenario hadden gehad, à la “Snakes on a Plane” bijvoorbeeld.  Nu blijft dit beperkt tot eentje maar, vogel gerelateerd, rings a bell als mijnheer Jackson die op je loslaat…  Verder is het ook leuk Brie Larson die ons destijds met verstomming sloeg met “Room” nog eens terug te zien, zij het deze keer als de oorlogsfotografe die in de missie naar het bijzondere eiland een interessante afsluiter ziet voor haar werk in oologsgebied.  Ook John C. Reilly als achtergebleven strijdkracht Hank Marlow maakt een goede beurt.

Leuk zijn ook de verwijzingen naar eerdere (King) Kong-films.  Gemakshalve had men uit het King Kong-vaatje van 1976 kunnen tappen en Brie Larson als een vernieuwde of moderne versie van Jessica Lange in het scenario schrijven maar dat gebeurde gelukkig niet.  Het kan niet anders of er zijn wel wat raakpunten en het is fijn om deze nieuwste Kong-prent op die manier te kunnen associëren met één of meer Kong film-voorgangers, eerder en dus beter dan die in deze nieuwste apenfilm gecopieerd te zien…

Koning Kong is na Peter Jackson’s “King Kong” van 12 jaar geleden nu dus helemaal terug met “Kong – Skull Island” en hoe !!

Koenraad Adams