Every Day

Productiejaar: 
2017
Categorie: 
Langspeelfilm
Releasedatum: 
14/03/2018
Verdeler: 
K.F.D.
Speelduur: 
95 minuten
Filmgenre: 
Drama
Romantiek
Regisseur: 
Michael Sucsy
Producent: 
Christian Grass
Paul Trijbits
Anthony Bregman
Peter Cron
Director of Photography: 
Rogier Stoffers
Uitvoerend Producent: 
Marina Brackenbury
Stefanie Azpiazu
Daniel Bekerman
Claudia Bluemhuber
Gerd Schepers
Gero Bauknecht
Scenarist: 
Jesse Andrews
Beeldmonteur: 
Kathryn Himoff
Productie Ontwerper: 
Matthew Davies
Kostuumontwerper: 
Georgina Yarhi
Anguourie Rice
/  
Rhiannon
Justice Smith
/  
Justin
Debby Ryan
/  
Jolene
Maria Bello
/  
Lindsey
Jacob Batalon
/  
James
Lucas Jade Zumann
/  
Nathan Daldry
Michael Cram
/  
Nick
Charles Vandervaart
/  
Steve
Owen Teague
/  
Alexander
Taveeta Szymanowicz
/  
Ashley Ashton
Colin Ford
/  
Xavier
Sean Jones
/  
George
Ian Alexander
/  
Vic
Jake Sim
/  
Michael
Nicole Law
/  
Kelsea

Een vraag voor de romantici onder ons : is er iets mooier dan een film waarin twee mensen verliefd worden op elkaar ?  Tuurlijk.  Eén waarin je de wondere wereld van de liefde meermaals ziet ontluiken in één en dezelfde prent.  Wie weet waarover “Every Day” gaat krijgt ongetwijfeld al de vlinders in de buik nog voor de openingsscène op het scherm wordt geprojecteerd en zou misschien denken dat dit wel eens dé romantische filmrit van het jaar zou kunnen worden.  Helaas is die mogelijkheid quasi onbestaande.

En het is uitgerekend het scenario dat er normaal voor zou moeten zorgen dat deze film zich onderscheidt van gelijkaardige tienerfilms eerder werkt als een rem op de filmbeleving dan als een extra troef of stimulans.  Maar om iedereen dezelfde kennis te geven voor we verder gaan eerst het verhaal…

Rhiannon besluit op een goeie morgen er samen met haar vriendje Justin op uit te trekken.  Spijbelen mag voor haar Schooldirectie ook niet ok zijn, de twee beleven een topdag.  Vreemd genoeg blijft die niet hangen bij Justin.  De dag daarna is het allemaal heel wazig wat herinneringen aan de romantische dag betreft.  Meer nog, concrete zaken laat staan hoogtepunten van hun avontuurtje kan hij zich niet meer herinneren.    Maar dan wordt Rhiannon gecontacteerd door mensen die ze schijnbaar niet kent maar wél weten wat zich heeft afgespeeld op het spijbelmoment.  Lang duurt het niet voor het tienermeisje er achter komt dat ze eigenlijk verliefd is op een rondreizende ziel die elke dag weer opnieuw ontwaakt in een ander lichaam.  Met dezelfde gevoelens voor haar…

Op zich kan je met zo’n scenario wel wat aanvangen.  Maar in het geval van “Every Day” vraagt het van de kijker onnodig, extra denkwerk  en inlevingsvermogen en dat is in een romantische tienerfilm als deze niet echt welkom.  Geef ons dan maar “Me Before You” van bijna twee jaar geleden met een ontwapenende, onwaarschijnlijk charmante en in vervoering brengende Emilia Clarke.  Dat de uit het Australische Melbourne afkomstige Angourie Rice (“The Nice Guys”) daar  niet tegen op kan is geen verrassing.

Nochtans is het allemaal heel herkenbaar en los van het script-struikelblok best wel geloofwaardig.  Maar alle aandacht gaat naar de verliefdheid tussen Rhiannon en A zonder dat men even ingaat op alles wat er zich rond afspeelt.  Veel verder dan een loutere vermelding aan het begin dat Rhiannon’s vader een moeilijke periode of depressie heeft gehad komt men niet, de moeilijke situatie die ontstaat door een schilderende man thuis en een werkende vrouw buitenshuis die de enige is die geld in het laatje brengt, krijgt niet de minste aandacht en kon de film wat voller en completer gemaakt hebben.  Nochtans zijn dit extra elementen die niet in het boek zijn opgenomen.

Dat “Every Day” niet echt een voltreffer is kan ook deels te maken hebben met het feit dat de makers zo nauwgezet als mogelijk het boek wilden volgen waarop de film is gebaseerd.  Aan een gebrek aan ambitie ligt het zeker niet maar net zoals de vonk precies omwille van het verhaal maar niet kan overslaan tussen Rice en A zoals de rondreizende virtuele goeie vriend heet, zo slaat de vonk van dit romantische tienerfilmpje ook al niet over op de kijker.  Alhoewel dit enigszins wordt ontkracht door  het voorzichtig applausje dat weerklonk op het einde van de film in een tot bijna de laatste zetel gevuld zaaltje met bijna uitsluitend vrouwelijke studenten die net hun examens achter de rug hadden…

In 2012 werd het boek van David Levithan uitgebracht waarop de film is gebaseerd.  De roman stond maandenlang in het lijstje met bestsellers van de New York Times.  Het succes in de boekenwinkels werd internetmatig vertaald in online chatgroepen en verwante fora en toen al stond vast dat er finaal een filmvervolg zou komen.  Om de overstap van boek naar film zo goed als mogelijk te laten verlopen kwam  men in contact met Jesse Andrews, destijds al verantwoordelijk voor zowel het boek als het (film)scenario van “Me and Earl and the Dying Girl”.  Die besliste om de familiale situatie van het hoofdpersonage toe te voegen aan de inhoud van het boek. 

“Every Day”, de chick flick van Michael Sucsy, gekend van “The Vow” uit 2012 met Channing Tatum en Rachel McAdams, stelt dus enigszins teleur en komt nooit in de buurt van het succes dat het boek had in de States.

Koenraad Adams