Beauty And The Beast

Productiejaar: 
2017
Releasedatum: 
22/03/2017
Verdeler: 
Walt Disney Studios Motion Pictures
Regisseur: 
Bill Condon
Producent: 
David Hoberman,p .g.a.
Todd Lieberman, p.g.a.
Director of Photography: 
Tobias Schliessler, ACE
Uitvoerend Producent: 
Jeffrey Silver
Thomas Schumacher
Don Hahn
Scenarist: 
Evan Spilliotopoulos
Stephen Chbosky
Bill Condon
Beeldmonteur: 
Virginie Katz, ACE
Productie Ontwerper: 
Sarah Greenwood
Kostuumontwerper: 
Jacqueline Durran
Componist: 
Alan Menken
Emma Watson
/  
Belle
Dan Stevens
/  
Het Beest
Luke Evans
/  
Gaston
Kevin Kline
/  
Maurice
Josh Gad
/  
LeFou
Ewan McGregor
Stanley Tucci
Audra McDonald
Gugu Mbatha-Raw

Op het moment dat de lente meteorologisch gezien in het land is of zou moeten zijn, de vogeltjes fluiten, het zonnetje schijnt en de zonnepaneeltjes tegen een onwaarschijnlijk hoge prosumententaks electriciteit terug het net opsturen brengt Walt Disney zijn nieuwste blockbuster in de zalen.  De opbrengst in zijn openingsweekend in de States was in elk geval hoopgevend en ten opzichte van de concurrentie in diezelfde periode zelfs verpletterend.  De indrukwekkende 170 miljoen Dollar daar kent ongetwijfeld cijfermatig een Belgische variant na dit weekend.  De nieuwste film van Bill Condon heeft natuurlijk Emma Watson als belangrijkste – meer nog – zelfs onmisbare aantrekkingspool.  De charmante, kleine en nu ook zingende actrice moet de film dragen, zeker als je weet dat naast het beest enkel Kevin Kline een rol van betekenis heeft gedurende de ganse film.  Want vanaf het ogenblik dat het Beest in beeld komt krijgt een belangrijk deel van de ‘levende cast’ (Emma Watson, Ewan McGregor, Stanley Tucci, Ian McKellen,…) een tweederangsrol als een sprekend(e) pendule, theekopje, theekannetje, kapstok, kleerkast, enz…

Blijven over : Gaston (Luke Evans uit “The Girl on the Train”), vastbesloten om Belle tot de zijne te maken, altijd bijgestaand door zijn kompaan LeFou (Josh Gad, de stem van Olaf in “Frozen”). 

Voor wie niet precies meer weet wat voorafging aan het verhaal van het beest of de reden van zijn bestaan of transformatie moet goed opletten in het begin van de film.  Na enkele minuten wordt het eerste liedje al op je losgelaten, tegen een indrukwekkende achtergrond in een sprookjesachtige omgeving.  De kostuums zijn oogverblindend (Academy Award nominatie voor de kostuums, check) tot het feestje van de jonge Prins wordt onderbroken door een oude vrouw die de zaal binnenkomt met de bedoeling om te schuilen voor de storm.  Als vergoeding kan ze wel enkel maar een roos aanbieden.  Dus wordt ze wandelen gestuurd.  Maar niets is wat het lijkt.  De lelijke dame is eigenlijk een vermomming van een tovenares die als straf een vloek uitspreekt over de Prins en al zijn personeel.  Hij, de prins dus, wordt ‘het beest’, zijn personeel wordt gedegradeerd tot allerhande gebruiksvoorwerpen uit het kasteel.  De betovering kan enkel ongedaan gemaakt worden wanneer het Beest er in slaagt om van iemand te houden waarbij de liefde ook wederzijds is, nog voor het laatste blaadje van de roos onder de glazen stolp is gevallen…  Zoniet, dan blijft de toestand van nu zo voor de rest van ieders dagen…

Belle (Emma Watson) is een jonge vrouw die in het stadje Villeneuve woont, op enige afstand toch van het kasteel waarvan eerder sprake.  Ze leeft er samen met haar vader en leidt een nogal eentonig bestaan.  Om dat een beetje te doorbreken gaat ze regelmatig langs in de plaatselijke bibliotheek maar uitgebreid is het aanbod aan boeken er zeker niet.  Belle droomt van avontuur en romantiek en het lezen en herlezen van verhalen is voor haar een manier om heel even te ontsnappen aan haar monotone leventje en zich met de nodige fantasie tijdelijk in een andere wereld te wanen.  Gaston (Luke Evans) is de man die al jaren jacht maakt op haar, ondanks het feit dat hij iedere vrouw van Villeneuve kan krijgen.  Heel wat moeite moeten doen om Belle voor zich te winnen is voor hem een extra uitdaging dus blijft hij volharden in zijn eh… verliefdheid.

Wanneer Belle’s vader Maurice op een dag verdwaalt in het bos en aangevallen wordt door wolven komt hij in de buurt van het kasteel van het Beest terecht.  Die neemt hem gevangen maar gelukkig kan zijn paard ontsnappen en keert de witte schimmel terug naar Villeneuve.  Waarna Belle besluit om op zoek te gaan naar haar vader…

“Beauty and the Beast” is gebaseerd op de animatiefilm uit 1991, destijds de eerste animatielangspeelfilm die meer dan 100.000.000 Dollar opbracht aan de Box-office en overigens ook de eerste Disney-animatiefilm die een toneelmusical werd.  En wat voor één ; hij was maar liefst dertien jaar lang te zijn op Broadway (!), werd vertaald in acht talen en was te zien in meer dan 20 landen.  Een deel van de liedjes uit de versie die destijds werd geschreven door Alan Menken en Howard Ashman werd nu opnieuw opgenomen, aangevuld met drie nieuwe songs, geschreven door Alan Menken en Tim Rice.  Het verhaal is natuurlijk niet nieuw, het sprookje ‘La Belle et la Bête” dateert al van de 18e eeuw en vond zijn oorsprong in Frankrijk, Gabrielle-Suzanne Barbot van Villeneuve was toen verantwoordelijk voor de eerste versie.

Aanvankelijk voelde Bill Condon (“Dreamgirls”, “Kinsey”) er niets voor om een remake te maken van de film uit 1991 die hij zelf omschrijft als “een perfecte film”.  Tot hij zich realiseerde dat de technische mogelijkheden en technieken 25 jaar later de animatie-versie van “Beauty and the Beast” op een overtuigende, realistische manier tot leven konden brengen.  Bijkomende opportuniteit voor Condon was om het genre van de musical weer op het voorplan te brengen, een soort film die volgens hem de laatste vijftig jaar zo goed als uitgestorven lijkt.

“Beauty and the Beast” is natuurlijk een mega-productie en de uitstraling ervan wordt ondersteund door heel wat cijfermateriaal.  Zo werkten maar liefst 1.000 mensen aan de enorme sets/decors van de film.  Het bos rond het kasteel van de ‘Beast’ is er maar één van, één waar maar liefst vijftien weken werd aan gewerkt, met échte bomen, hagen en zelfs een dichtgevroren meer met 20.000 ijskegels, verspreid over een oppervlakte van bijna 900 vierkante meter !  Aan het gele kleed van Watson werd dan weer bijna 240 uur gewerkt…

“Beauty and the Beast” mag dan een film zijn waar lang reikhalzend werd naar uitgekeken, verrassen doet hij niet.  Het is mooi, luchtig, plezant, onderhoudend ook, maar overtreft de magie van de animatie-variant uit 1991 niet.  Emma Watson blijft de belangrijkste en zoals gezegd onmisbare aantrekkingspool.  Hier naast mag je dus rekenen, zoals verwacht, op de klassieke Disney-ingrediënten : deuntjes die bijzonder aanstekelijk zijn en zich onmiddellijk in jouw koppie nestelen zodat je de vibes nog een tijd voelt nazinderen wanneer je op weg naar huis spontaan meeneuriet met wat je tijdens de film nog hebt gehoord (Oscar-nominatie voor  beste nummer, check).  Prachtige decors, mooie kleurtjes en kleurcontrasten (Emma in het blauwe pak tegen een spierwitte achtergrond !), de magie van bewegende, springende, dansende, sprekende dingen die dat in het echte leven niet doen…

“Beauty and the Beast” is een feel good movie zoals de Walt Disney-Studio's die nog steeds het best kunnen maken.

Koenraad Adams